Sunday, July 5, 2009

Dr. dan Anda : Kegemukan

Masalah Kegemukan

Terima kasih doktor kerana memaparkan masalah saya di ruangan ini.

Assalamualaikum,

Saya seorang gadis berusia 23 tahun, mempunyai ketinggian 154cm dengan berat badan 87kg. Jelas tuan doktor, masalah saya adalah gemuk. Saya sudah mencuba pelbagai produk perlangsingan yang terdapat di pasaran akan tetapi tidak mendatangkan hasil. Saya mempunyai seorang sahabat yang telah sembuh dari masalah lelahnya yang dihidapi sejak dari kecil dengan menggunakan barangan Gamat Emas Sdn Bhd dan beliau mengesyorkan saya untuk mencuba produk ini bagi mengatasi masalah saya. Saya harap tuan doktor sudi menjelaskan masalah saya ini dan produk apakah yang disyorkan bagi mengatasinya. Terima kasih kerana membantu mengatasi kerungsingan saya ini.


Dari,
Madihah Sulaiman
Gelang Patah, Johor.

Jawapan

Jika dikira dari berat dan ketinggian saudari, nilai BMI (body mass index) saudari adalah 36.7 iaitu tergolong di dalam kategori obesiti kelas II yang sememangnya tidak sihat. Ia seharusnya tidak boleh dipandang ringan kerana masalah ini berkadar terus dengan peningkatan untuk mengalami risiko pelbagai jenis penyakit antaranya:

1.
Tekanan darah tinggi
2.
Kencing manis
3.
Paras kolesterol yang tinggi di dalam darah
4.
Penyakit jantung
5.
Strok atau angin akhmar
6.
Batu karang hempedu
7.
Penyakit sendi seperti osteoathritis
8.
Masalah pernafasan terutamanya waktu tidur
9.
Kanser seperti kanser rahim, payudara, kelenjar prostat dan usus.
10.
Kemurungan dari kesan psikososial

Sebenarnya, lebih dari 1 billion orang dewasa mempunyai masalah berat badan berlebihan dan sekurang-kurangnya 300 juta penduduk dunia mengalami obesiti. Kajian pada tahun 1996 dari NHMS II (National Health and Morbidity Survey II) di Malaysia menunjukkan bahawa 20.7% rakyat negara ini mengalami berat badan berlebihan dan 5.8% dari mereka obesiti. Peratusan tersebut meningkat mendadak dan sehingga hari ini dianggarkan 39% rakyat Malaysia mempunyai berat badan berlebihan yang mana kebanyakan dari mereka tergolong di kalangan wanita.

Walaupun 95% dari punca obesiti adalah di atas gaya hidup seperti makan berlebihan dan terlalu kurang pergerakan, bahkan terdapat juga keadaan dan penyakit yang boleh menyebabkan masalah obesiti, antaranya :

1.
Kesan sampingan ubat seperti steroid (prednisolone) dan ubat perancang keluarga
2.
Kesan penyakit gastritis yang tandanya cepat lapar.
3.
Kesan stress yang menyebabkan keadaan ingin makan untuk menenangkan.
4.
Akibat meminum alkohol
5.
Jenis penyakit bersangkutan ketidakseimbangan hormon seperti hypothyroidism, PCOS (polycsystic ovary sydrome) dan Cushing’s sydrome.
6.
Masalah otak yang menyebabkan selera bertambah seperti selepas jangkitan kuman (encephalitis), kecederaan otak dan ketumbuhan otak.
7.
Penyakit penyakit yang lain seperti Metabolic syndrome, Prader-Willi syndrome, Lawrence-Moon-Biedl syndrome dan banyak lagi.

Disebabkan ini, terutamanya saudari yang agak sukar menguruskan badan, dinasihatkan untuk mendapat pemeriksaan doktor yang lengkap terlebih dahulu.

Alhamdulillah, saudari prihatin tentang masalah yang di alami yang mana mungkin bagi sesetengah orang dianggap perkara biasa sahaja. Sepatutnya berat badan yang perlu saudari tuju ialah lebih kurang 55kg. Ini amat penting kerana setiap kg berat saudari berjaya diturunkan, maka akan berkurangan juga risiko menghidapi penyakit-penyakit yang disebutkan di atas.

Saya mengesyorkan saudari untuk mengguna rangkaian produk khusus untuk perlangsingan badan iaitu Beautreme dan Linesse. Produk ini akan membantu saudari untuk menguruskan badan dan mendapatkan bentuk badan yang diimpikan. Beautreme ialah sejenis pemakanan bernutrisi yang diformulasikan khusus untuk membantu mengurangkan berat badan. Ia mengandungi kandungan semulajadi termasuklah Ekstrak Phaseolus Vulgaris, CLA (conjugated linoleic acid), L-Carnitine, Garcinia Cambogia, Lesitin, Oat, Vitamin A, B1, B2, B3, B6, B12, C, E, D, Biotin, Asid folik, Kuprum, Kromium, Magnesium, Kalsium, Selenium, Potassium dan Zink sebagai bahan aktif.

Kombinasi bahan semulajadi ini menyebabkan badan membakar lemak secara berkesan, mengurangkan penyimpanan lemak dan juga mengurangkan selera makan. Ia juga diperkaya dengan serat yang merangsang pergerakan usus untuk mengeluarkan bahan sampingan perbakaran lemak dengan lebih efektif. Kandungan multivitamin dan garam galian pula adalah mustahak untuk melengkapkan keperluan badan terutamanya apabila saudari menjalankan diet. Disarankan untuk menggunakan Beautreme 5 minit sebelum sarapan, makan tengahari dan malam. Disyorkan juga meminum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Kurangkan makanan manis, lemak dan kanji. Lebihkan serat, terutamanya sayuran dan protien. Jangan lupa untuk bersenam secara teratur sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

Linesse pula amat sesuai digunakan bergandingan dengan Beautreme kerana ia bertindak dari luaran untuk membakar lemak. Linesse amat efektif kerana:

1.
Ia menggunakan nanoteknologi liposom yang membenarkan penyerapan ke dalam kulit dengan berkesan. Bahan aktif akan dibebaskan secara terpilih di tempat lemak terkumpul yang mana ianya merangsang metabolisme dan pemecahan lemak yang seterusnya diangkut keluar dari badan melalui sistem limfatik dan peredaran darah.
2.
Pembebasan secara terkawal (controlled released mechanism) membantu tindakan linesse untuk memecahkan lemak sepanjang hari.
3.
Melancarkan pengaliran darah mikro dan membantu menghilangkan selulit serta membersihkan sisa toksik yang terkumpul di bahagian kulit.
4.
Gabungan ekstrak gamat yang kaya dengan vitamin E dan kolagen membantu memelihara kelembutan dan kecantikan kulit.
5.
Aplikasi yang mudah, tidak melekit serta mesra pengguna.

Sapu pada permukaan kulit yang diingini 2 kali sehari selepas mandi. Urut secara putaran selama 2-5 minit. Diharap produk tersebut dapat membantu mengatasi masalah saudari dan akhir kata, saudari perlu bersungguh untuk berjaya.

No comments:

Post a Comment